Flickorna i småland, trötta på Lingon?

När jag var ung så jobbade min pappa mycket i Gryt. Han är målare, målarmätare. Han lärde genom sitt jobb känna mycket olika sorters människor. Han brukar berätta om dem och det är hur roligt som helst att sitta och lyssna på honom. Han är 92 år nu och har levt länge och varit med om så himla mycket saker. Han har sett Sverige utvecklas.

 

För några dagar sedan var vi hemma hos pappa och mamma och tog en kvällsfika, då berättade han om några av de ”gubbar” han lärt känna under sina arbeten i Gryt. Bland annat fanns där en man som gick under namnet Birger Kusk. Birger var en man som gärna tog sig några glas, ofta några för mycket. Jag har träffat honom några gånger och kan fortfarande höra honom hälsa ”allt gott till dig människobarn”. Birger kallade sig själv för Riksluffare. Men han var inte bara en suput och slarver han kunde jobba som bara den också. Han åkte iväg och jobbade några månader och tjänade ihop lite pengar på något stort bygge, sedan åkte han hem till Gryt och levde upp dem.

 

När vi var hos pappa den där kvällen så berättade han flera roliga historier men jag tänker bara återge en av dem denna gång. Kanske blir det fler en annan gång.

 

För så där en 40 år sedan skulle jag tro att det var så var pappa i Valdemarsvik i ett ärende och möter Bilger Kusk på BP plan, som vi kallade det stora området utanför sparbanken. Detta var ett större område med en hel del människor i rörelse. Birger stannar till och pratar lite med pappa om dittan och dattan. Birger har troligen förfriskat sig en aning när han ändå är i Valdemarsvik och pratar så det hörs över hela plan. Birger har hela tiden haft en påse i handen. Efter att han talats vid en stund så säger Birger till pappa.

-Vet du vad jag har i påsen?

-Nej, säger pappa

-Det är smultron.
-Smultron, säger pappa lite frågand.
-Vet du vad jag ska ha dem till?
-Nej, vad då?
-Dom ska jag åka till Småland och knulla för.

Pappa berättade att han har aldrig skämts så. Han tyckte att hela Valdemarsvik stod och lyssnade. Jag tycker att det var en rolig historia men kan förstå att han tyckte att det var pinsamt.

 

Tänk vad bra det är med smultron :-)


Kommentarer
Postat av: Marina

2010-10-30 @ 08:42:05
Postat av: Marina

Tänk om man kunde få alla morfars historier nedskrivna. Fast det bästa är endå att få sitta och lyssna på honom när han berättar. Ingen kan berätta som han kan!

2010-10-30 @ 08:43:57
Postat av: viktoria

Haha jag tror jag dör!!

2010-11-02 @ 04:19:55
URL: http://wickiis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0