En höna av en fjäder

Tänk vad lätt det är att göra en höna av en enda liten fjäder. Men så otroligt komplicerat att bara få en fjäder kvar när man har gjort hönjäveln. Allt började med en liten kommentar. Nu byggs den på och byggs på. Hur stor ska hönan få bli innan den spricker. Vad finns kvar när den spricker. Ibland undrar jag varför man över huvud taget gör en höna när man inte vill ha den. Hönan gör ingen glad. Många går runt på tå och vaktar sin tunga för att inte hönan ska växa. Andra låter tungan fara utan att höra med alla inblandade, då växer hönan igen.

Vem ska sticka hål på den upppumpade hönan? Vem kan hitta fjädern som, bara denna enda, är original? Blev det en höna för att fjädern var fel eller orätt eller för att man helt enkelt ville göra en höna. Finns det något behov av explosiva hönor. Ja, vad vet jag, jag tycker inte det men någon annan tycker kanske annorlunda. Jag vet inte så mycket om hönor men jag kan en hel del om fjädrar.

Om man har barn så kommer man att lägga sig i deras liv, så länge man älskar dem. Att bli tillrättavisad av sin mor och far är en del av livet i en familj som älskar, tycker jag. En mor som blir lite ledsen, en far som blir lite besviken måste man kanske lära sig att leva med. Jag lever hellre med en liten gliring från min mor och far en att leva utan dem.

Älska er av hela mitt hjärta. Låt inte hönan växa mer nu. Om vi hjälps åt så tror jag att den spricker och kvar blir en fjäder som vi kan ha i hatten.

Min känsla idag

Känner mig lite nedstämd idag. Trots att jag har jobbat och haft något för händer hela tiden så dyker en trist tanke upp hela tidan.

Har familj omkring mig som jag älskar och som jag tror älskar mig men ändå så dyker den upp.

Varför är en del saker så himla svåra att skaka bort? Varför fungerar det inte hur man än försöker?

Varför gnager sig en del känslor in i märgen och biter sig fast?

Är det för att man inte förstår?

Matresan till Riga

Söndagen den 8 augusti tog vi flyget över till Riga. Riga , igen, ja igen för vi trivs så himla bra där och så har de ju så otroligt god mat och dryck. Därför kommer detta inlägg att till största delen handla om det vi har ätit och var.

Planet startade från Skavsta, där fick vi vår första kontakt med dryck i detta fall. Kaffet på pöanet, usch och fy. Mitt smakade varm mjölk och de andra som dricker utan kallade sitt för surrogat. Det hade en mellanbrun färg och smakade kanderade brända mandlar.

När vi landat i Riga så möttes vi av en vägg av värme, 37 grader skulle jag gissa på. 10 meters vandring från flyg till terminal sedan var man genomsvett. Skönt här, sa Marina. Thomas gillade det inte alls. Vi släpade i alla fall vårt bagage till hotellet och checkade in. Jag bytte snabbt till det svalaste jag hade i bagaget sedan gick vi för att leta reda på lite sen lunch. Vi intog vår första måltid i Riga på Double Coffee inne i Origo, ett varuhus sammanbyggt med järnvägsstationen. Jag åt en rösti med en baconlindad fläskfilé och baconsås. Thomas och Marina tog kycklingfilé med rösti och en kall sås lite som remoladsås. Allt var toppen och det hade blivit högt betyg (+++) om det inte hade varit för att ölen var slut. Därför blir det bara ++.

Efter det tog vi en promenad upp till gamla stan och satte oss på toget, Livu lakums, korsningen Kalku iela och Meistaru iela. Där tog Thomas en öl och Marina och jag stiftade vår första bekantskap med Riga champagne, halvsöt. Ett möte som tog oss med storm. +++ Efter det gick vi till andra hörnet av torget och in i en lite spelbutik och spelade lite enarmad bandit. Inga vinster men de bjöd på kaffe medan man spelade, som var riktigt gott, vilket ger det ett + i alla fall. Thomas har vunnit där förr så det går att vinna. Efter det gick vi till Rimi för att köpa oss lite vatten eftersom det fortfarande var mycket hett ute. När vi var därinne kom det en riktig regnskur som vi missade. Marina missade dock inga vattenpölar när vi kom ut. Hon plöjde igenom dom så det skvätte om hennes foppatofflor. Sköööönt, sa hon eftersom fötterna var så varma. Vi gick sedan till Double Coffee för att ta en sängfösare. Både Thomas och jag var då hungrig och tog lite att äta. Jag åt creps och Thomas sandwich. Marina skulle inget ha för hon hade inte blivit hungrig ännu. När jag ätit upp mitt så ville jag ha en efterrätt, hade ju kollat på menyn och sett våfflor med körsbärssylt, beställde det. Körsbärssylten var varm och helt underbar +++. Marina blev också lite sugen och beställde bananer inlindade i pannkaka, kanel och glass, kärlek påstod hon +++. Hennes ögon lyste. Det blev lite mera champagne och öl.

Efter detta så bestämde vi att nu var det nog dags att gå tillbak till hotell Irina. På vägen hem stannade vi till och tittade på en man som jonglerade med eld och sprutade eld. Den var så där, knappt ett +. Vi gick upp på bron över Pilsẽtas kanalen vid monumentet, Brĩvĩbas bulvãris. Under broarna lyse blått sken ner över vattnet och det var mycket vackert +++. Marina sa att lyktstolparna i parken påminde henne om Narnia +. Vi myste en stund på rummet och drack vårt kaffe från McDonalds som låg på andra sidan gatan. Kollade på Lettisk TV som visade Star Wars, dubad till tyska ---. Natten blev skithet ---. Hittade inte vårt lakan ---, Sängen var bara något mjukare än heltäckningsmattan på golvet. Marina frös, hon hade fläkt på sitt rum.

Måndagen den 9 augusti började med frukostbuffé på hotellet. Där fanns korvar, ägg, rösti, frukt, grönsaker och mycket annat. Bla en spindel med låga ben i kaffekoppen som Marina skulle ta, ett under att hon inte skrek. Buffén får ett + och spindeln ett -. Efter det gick vi till Marknaden bakom järnvägsstationen. Där finns allt och den måste ses går inte att beskriva. I de stora zeppelinarehangarerna är det saluhallar för fisk, ost och kött, man måste bara göra ett besök där. På markanden utanför kan man köpa allt. Marina köpte körsbär som såg så goda ut. Hon tog ett och höll på att smälla av, det var surkörsbär. Vi ”glömde” dem bakom ett skjul. Från 13. janvãra iela tog vi spårvagn nr 5 till Mãrtina kapi på Slokas iela. Detta är en gammal kyrkogård som har enorm stillhet och där är nästan helt igenväxt och vildvuxet. Rostiga staket, lutande stenar och fastväxta grindar men så vackert ändå. Vi har även besökt den på våren när liljekonvaljerna blommade och vårfåglarna sjöng då var det en nästan religiös upplevelse. Ta dig tid att åka dit, värt varje minut. Vi tog spårvagnen tillbaka till Riga innerstad för att ta en fika innan vi skulle ta spårvagnen ut till Alfa. Vi gick till Double Coffee eftersom där har varit så bra tidigare. Denna gång tog vi den i hörnet Krišjāņa Barona iela och Raiņa bulvāris. Det tog 45 minuter för dem att få fram min cappuccino. Thomas och Marina var klara för länge sedan när min kaffe kom in ---.

Vi tog spårvagn nummer 6 ut till förorten och gick på det stora varuhuset Alfa, spårvagnshållplatsen heter likadant. Där shoppade vi loss bland miljoner skor och mycker mycket mer. Vi åt en försenad lunch på en kycklingbar. Kyckling i bröd, som kebab fast med kyckling bitar från en grillad kyckling ++. Gick runt och kollade lite tills vi blev fikasugen. Thomas hittade ett fik där vi beställde blåbärspaj och plommonpaj ++. Thomas fick välja sittplats så det blev en stor skinnmöbel i engelsk stil ++++ för den stora fåtöljen jag sjönk ned i. Det blev också ett stort plus för priset. 17 kronor för en kaffe med paj. Vi tog spårvagnen tillbaka till hotellet för lite fotvård.

Vi är nu åter redo för att attackera gamla stan. Vi hittaren lite innergård Jāņa sētas sommar tertass, uteserveringen till hotell Konventa Seta. Där åt vi Biff med grillad potatis och grönsaker ++++. Får stjäla ett uttryck från min svärson ”det knullar i munnen” för att rätt beskriva hur gott det var. Efter denna gormé upplevelse går vi upp till torget utanför domkyrkan, i korset mot Tirgonu iela tog vi in öl och champagne. Det var även underhållning av ett gäng som spelade folkmusik. Deras senkostymer var rätt säregen. Slitna linnen, säckiga byxor och pälsmössa. De spelade säckpipa, fiol, gitarr, bas och trumma +++.

Tisdag den 10 augusti började som vanligt med frukost och idag fanns det en jättegod crabfishsallad som jag tog ett rejält lass av. Det skulle jag inte ha gjort :-( Efter frukost tar vi en rundvandring i gamla stan och Svartbrödernas hus. Vi fortsatte att snirkla oss fram på smågator till vi hittade en litet fint fik med en fransk ton, Boulangerie Bonjour i hörnet Jẽkaba iela och Torna iela. Wienerbröd med choklad i ++. När vi efter en helvetespromenad till färjterminalen och tillbaka till stan slår oss ned på restaurangen Melnais Kakis (svarta katt). Jag beställer grillspett som är helt OK fast lite för salta vilket endast ger dem ett +. Marina äter pannkakor med apelsinsås som är lite för söt men får ändå ett +. Thomas äter kotlett med kantarellsås, han är hänförd ++++. Man hittar dem på Raina bulevard.

Vi drack vårt godaste kaffe på Stockmans. Naturligtvis var vi tvungen att ta en liten godsak till ;-) Marina och jag tog något som visade sig vara tårta i glas ++, god men ingen överraskning. Thomas tog ett glas som innehöll lättsötad yoghurt och färska mosade hallon +++. Vi gick genom parken upp mot USAs ambassad, såg ut som fortnox, där svängde vi av upp mot gamla stan över en bro. I räcket på bron sat det en hel massa hänglås fastknäppta. De var graverade så vi antar att det var någon sermoni vid förlovning eller vigsel.

Vi åt en sen middag på Esspresso Riga på Valnu iela. Marina och jag åt kycklingfilé, kroketter och underbara grönsaker och sås ++++. Thomas åt rödspätta med samma underbara grönsaker. Efter detta gick vi en liten sväng och tittade på folkvimlet. Det var då vi fann den, Draken, som vi har letat och så var den där i en hårdrock butik.

Onsdag den 11 augusti, hemdag. Jag var mycket försiktig i mina val på frukostbordet, blev ju inte så bra igår. Efter frukost går vi till Origo och Rimi för att köpa med oss lite dricka hem. När vi packat och checkat ut beger vi oss på en sista promenad upp till gamla stan. Vi fikar på Mãrtina Bekereja på Valnu iela. Kaffe med giffel tog jag, Marina tog giffel med choklad som var god ända till rusinen dök upp, Thomas åt en bulle med rabarber. Fiket får +++.

Nu är det snart dags att bege sig till flygplatsen men något mer ska vi väl ändå hinna med att stoppa i magen, min är ju tom hela tiden. Vi gör därför ett besök på Cilli Pica en liten paviljong i parken utanför Operan. Vi fikar och beställer varsin glassdrink att svalka oss med. Marina tar banansmak, Thomas jordgubb och jag vet inte vad det var i min (pekade på en bild) men den var underbar ++++.

Nu orkar vi inte gå till bussen så vi tar en taxi till flygplatsen. Ryanair tar oss hem till ett betydligt svalare Sverige. Thomas tar mig hem till min underbara säng. För bilder hänvisar jag till min FB.

Borta bra men hemmasängen bäst.