Konfirmation

Idag har jag varit på Konfirmation. Det var jättefint i kyrkan och barnen, förlåt ungdomarna menar jag ju,  var så duktiga. De läste och spelade upp små draman och en tjej, Amanda tror jag hon hette, sjöng så fint. Amanda sjön den svenska översättningen av Leonard Cohens Hallelulja, samma som hennes namne sjöng i Idol och som även Peter Jöback har sjungit, även han på svenska.

Efteråt var vi bjudna till bygdegården. Jeanett, Patrik, Kristian och Tindra hade gjort så fint. Där fick vi smörgåstårta, jättegod var den. Jag träffade  Bibbi och Boa. Bibbi var dagmamma till mina barn när de var små. Roligt att ses och se att de mådde bra. Lite småkrämpor, men så blir det väl med åren, som Bibbi sa. Med var även Yvonne,  Ivan, Josefine med familj. Sedan var det en massa andra där som jag känner igen till utseendet men inte vet vad de heter. Jo, det är klart Viktoria var ju med också.

Höll på att glömma vi firade även Patriks 40-årsdag. Är väl för att han inte ser en dag äldre ut än 25.


Konfirmation – bekräftelse. Oavsett om man är religös eller inte så är det oerhört viktigt att få bekräftelse. Det kan var i både stort och smått. Glöm inte bort att bekräfta varandra även i vardagen inte bara den dagen då man står där i kyrkan som vi gjort så många av oss. Vi tänker på det den dagen och sedan glömmer vi bort det. Vi tänker på det den dag det händer något, kanske några dagar till. Vi lovar att vi ska vara mer förstående, förlåtande och att vi ska se varandra. Ge varandra bekräftelse. Men hur är det egentligen med våra ögon, ser de allt de bör eller ser de bara det som vi orkar med för stunden.

Ser vi alla de som finns omkring oss och som bara längtar efter ett litet tecken på att vi har noterat deras existens. Nja, det är väl lite si och så med det. Välden snurrar på så fort och allt ska vara så vansinnigt online. Är man inte på tå hela tiden så sitter man där på läktaren och känner sig lite utanför.  Då är det lätt att glömma bort att ett leende, ett ord eller en lten beröring kan ge den bekräftelse man behöver för att orka vidare.

Tänk på att det behövs så lite för att göra någon lycklig, mindre sorgsen. Visst orkar vi att bekräfta en annan människa. Visst hinner vi ringa det där samtalet som vi vet att någon väntar på. Visst har vi tid att stanna upp och hjälpa någon, det tar kanske en minut av vårt liv men ger bekräftelse som varar i flera år. Visa någon redan idag att de finns och att de är betydelsefulla.

Konfirmerad – Bekräftad – Verifierad – Intygad – Styrkt – Betyga – Tillstyrkt. Alla likvärdiga ord för i stort sätt samma sak. Spelar ingen roll vilket ord du använder dig av bara gör't.

Det var så skönt att få sitta där i kyrkan idag och tänka. På någon som kändes närvarande. På någon som jag vet sörjer idag. På en särskilt lycklig dag. På min stora familj.


Kommentarer
Postat av: Marina

Det där med bekräftelse är så underbart! Genom att bara le kan man ha påverkat en människas liv och man kan vara den där betydelsefulla andra som gjorde att jag klarade mig!! Jag tycker att det är så häfftigt att så lite kan göra så mycket. Alla vill vi bli sedda, lyssnade på och älskade!

Underbar e du mamma!

2010-05-08 @ 21:02:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0