Tankar

Hur kan det komma sig att tankar är så skrämmande, förvirrande, ja nästan galna, på natten. Varför tänker jag på kvällen, innan jag ska sova, på saker som aldrig aldrig skulle dyka upp i min hjärna på dagen. Som t.ex. varför går inte spårvagnaran så här istället då skulle det bli mycket bättre. Jag åker ju nästan aldrig spårvagna så varför bryr jag mig.

Kärlek och svartsjuka är också tankar som är helt galna, fast på två helt olika sätt. Båda är lika intensiva. Kärlek värmer och stärker och gör saker vackra och starka. Svartsjuka kyler och förtär och gör allt smutsigt och fult.

Kärlek kan göra att en människa växer och blir stark nästan oövervinnelig. Den för människor från helt olika världar samman, människor som av omgivningen troligen skulle betraktas som en omöjlig relation från början. Kärlek svätsar samman och tillsammans med någon man älska så går allt mycket lättare. Det skulle väl vara naivt att säga att det inte blir några hinder men tillsammans med någon man älska så går det tusan så mycket lättare. Tänk att en hundring räcker dubbelt så långt tillsammans med någon som man älskar än tillsammans med någon annan. Där ni mattematiker fick ni en ekvation att tänka på.

Om man älskar någon på riktigt så känns det varmt och skönt inuti en och man känner tillit. Man kan utan förbehåll lägga sitt liv i deras händer. Varma sköna händer som lyfter upp en varje gång man faller ner i livets små groppar. Man skulle väl ljuga om man sa att det inte finns hinder men de blir aldrig värre och större än att man kravlar sig över dem. Ja, man kanske inte alltid kommer över men det känns heller inte som ett nederlag om man får lov att gå runt dem.

Svartsjuka är en annan fruktansvärt stark känsla. Men den värmer inte i kroppen den bara brinner i knoppen. Den förtär allt det som är varmt och tryggt och den slutar heller aldrig lyckligt. Ingen kan leva i ständig svartsjuka. Där finns ingen tillit och den hjälper heller aldrig till att klättra över berg. Den gräver groppar åt andra att falla i och den ger inget välkomnande när man har gått runt berget, bara en mistro varför man är så sen.

Nu är min stora kärlek vaken och jag ska ta en kopp kaffe tillsammans med honom framför brasan. Se solen gå upp och njuta av en ledig söndag. Snart vaknar nog också min dotter och mitt älsakde barnbarn. Är så glad att de varit hemma hos mig några dagar. Kärlek som värmer mer är något annat.

Kommentarer
Postat av: Ci

vilka djupa grubblerier du har så tidigt om morgonen mammsen.

Hoppas ni får en trevlig söndag.

2010-03-07 @ 13:24:17
URL: http://icessilisvarld.blogg.se/
Postat av: Veronica

Vilket fint inlägg. Väldigt sant också dessutom, finns inget bättre än äkta kärlek.

Hoppas din söndag blir bra. Saknar er massor!

2010-03-07 @ 16:57:53
URL: http://menockan.blogg.se/
Postat av: Gunila

Så sant, så sant! Många kloka ord!

2010-03-08 @ 18:42:29
URL: http://teamgravity.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0