Midsommar i skärgården

Ska börja med ett stort tack till Karin för att jag fick följa med henne när hon med säker hand rattade bilen genom skogen från Norrköping till Ringarum. Det gjorde att jag kunde åka ut till ön redan på torsdagskvällen. Tack även till min man som hade förberett allt så jag bara kunde packa lite kläder i en väska för att sedan åka. Åka ut till min älskade ö.

 

Vi hade kört över båten till Finnkroken och där stod Cecilia och Christopher med sin packning, också redo för en stunds midsommarfirade.

 

Vi åkte ut till ön efter att ha stuvat in all packning i båten. Åkte de 20 minuterna ut till ön, packade upp allt igen.

 

Vi bara gick omkring och myste där en stund i kvällssolen. Grillade lite, drack lite gott vin. Christopher gick ut på en fisketur och Cecilia var lite orolig för honom en stund till hon fick se honom igen på rätt sida om berget. Vi gick till sängs rätt skapligt för att vara allert till det stora skärgårdsfesten :-) Cecilia tog sig ett kvällsdopp.

 

På midsommarafton vaknade jag som vanligt tidigt men när jag är på min ö så är det inget som stör mig nämnvärt. Det var inte så varmt men vad gör väl det när utsikten, dofterna och ljuden är så underbara. Kokade kaffe och löste lite korsord medan jag väntade på att de övriga skulle vakna. En efter en titta de ut ur sina nattläger. Den första var nog Christopher som satt i morgonsolen och mediterade ut över den gnistrande viken med sina fiskplask och fåglar.

 

När vi hade fått lite frukost och nytt morgonkaffe så satte vi igång med att göra iordning långbordet, sittplatser och förbereda dukning. Vi reste de andras tält och plockade fram täcken och kuddar. Så var det då dags att hämta en av sällskapet. Viktoria, Emma, Veronica, Andreas, Markku och Hampus. Höll på att glömma Rutan och Chuppe

 

Vi kastade oss raskt över maten eftersom vi var både hungrig och sugen på det som vi burit fram. Där fanns allt som man bör ha på midsommarbordet. Sill, färskpotatis, dill, gräslök, gräddfil och snaps. Där fanns en hel massa annat som jag inte orkar räkna upp men som ni säker kan tänka er själva. Men där fanns också en nykomling. Jelloshot, en med hallon och en med jordgubb. Personligen så avstod jag denna nyhet då jag har lite svårt för ”mat” som rör på sig. Att bli full på kräm (som jag inte heller kan äta) tänkte jag inte utsätta mig för.

 

Efter maten så gjorde sig alla hemmastadda i sin tält. Efter det gick vi bort till stranden där vi drack lite bål och öl. Cecilia och Veronica tog sig en simtur. Jag och Hampus gjorde lite kakor och tårtor av sanden. Vi gick lite i vattnet och kastade sten, det är ju kul. Särskilt när det skvätte upp på pappa och Thomas.

 

Helt plötsligt har det gått flera timmar och vi kände genast att det nog var dags att grilla lite. Så fram med alla grejor. Duka på nytt och plocka fram lite tilltugg till kött, lax och korvar. Sedan blev vi sittande där vid partytältet en bra stund. Några i tältet och några runt brasan. Det är så mysigt att bara gå runt och njuta av att ha nästan alla barn omkring sig. Höra dem prata om gamla minnen och äventyr. Höra hur de skrattar. Se hur de lyser och glittrar. Man tröttnar aldrig på det.

 

Det blev aldrig mörkt eller var det bara jag som vägrade att se något svart.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0