Advent vårat ljus i mörkret

Oavsett om det är vår längtan efter jul eller bara en anledning att få tända ljus och frossa pepparkakor, godis och glögg så är den här nu. Inte spelar det någon roll vad din anledning är för att piffa till hemma. Huvudsaken är väl att du gör det för att du känner att det är rätt. Många städar helt hysteriskt och putsar och fejar. Det blir rent och fint men tyvärr så händer det att man trots sitt välstädade hem inte har någon varm känsla kvar i vrårna. Följde stämningen med ut i en soppåse? Eller åkte den med i lådan, med Halloween sakerna, upp på vinden.

Nu menar jag inte att man ska sluta städa, nej då. Tycker om att göra fint hemma jag med, men jag gör det för att jag vill numera, inte för att det förväntas av mig. Vill aldrig ha det så som det var förr när min mor, farmor och mormor började till advent och vände ut och in på sina hem. Varenda litet skrymsle skulle göras kliniskt rent. Silverbestick som ingen använde skulle putsas. Garderober och förråd skulle rivas ur och organiseras om (fast det inte var organiserat). Dukar skulle tvättas och manglas. Alla skulle hjälpa till, fast vi visste att vi inte höll måttet eller skulle få det lika blänkande som det borde blivit (vems norm?)

Sedan mellan all puts och feja skulle det bakas, bröd, bullar, lussekatter, kakor, sockerkakor, rån, kleneter, pepparkakor, längder, tårtbottnar och säkert lite till. Efter det, eller lite då och då, skulle det lagas mat och här är det ingen idé att jag ens försöker mig på att räkna upp allt. Hela kök fylls av mat. Mat, som någon måste äta upp. Ja, ni förstår nog vem som skulle ätat.

Nu kommer vi äntligen till det som jag gillar inför julen. Göra godis, klä granen, slå in paket, göra fina dekorationer, koka skinka, fixa revbenspjäll. Grava lax så klart.

Kasta bort era måsten och gör det som känns rätt. Julen är ingen hyllning till maten oavsett vilken anledning du har att fira den. Ingen sann vän kommer hem till dig och kollar om du städat besticklådan. Ingen kommer att dra ut byrån för att se om det är dammat bakom. Ingen riktig vän kommer att påpeka ifall du struntat i att laga kåldolmar eller grisfötter.

Å, är det så att man brinner för att fixa allt så det är perfekt till jul då ska man naturligtvis göra det. Men man ska göra det för att man vill inte för att man tror att det förväntas av en.

Det blir jul, vare sig man vill eller inte, även om inte hela advent är en hård kamp med en massa måsten som vi fått i arv.

Så sitt lite oftare med man, fru, barn och/eller vänner och bara njut av de tända ljusen, pepparkakorna och glöggen (inköpta på ICA). Känn värmen och myset istället för tvånget och paniken.

Kommentarer
Postat av: Viktoria

Du har så rätt mamma jag kommer när du fixat allt!! Haha skojade bara.. säg till om du behöver hjälp:D

2010-12-13 @ 21:18:07
URL: http://wickiis.blogg.se/
Postat av: Ci

Så sant mammsen :) Marina och jag pratade om detta igår om det sociala arvet som vissa lever slaviskt bakom. Var är livskvaliten i det?

Kramar till er alla så ses vi på Fredag om jag hinner klart tills dess, haha nej då.

2010-12-14 @ 17:27:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0