En tur till Slottet

Igår var jag på Slottet på eftermiddagen. Jag jobbade som hantlangare av verktyg till min man. Då vill det till att man vet vad en fast nyckel 13 är. Man måste veta skillnad på en tång och en polygrip. Det är även viktigt att vara beredd på att leta upp något att slå med och något att peta med. Det är tuber med klet i och rör hit och dit. Han bytte ljuddämpare på min bil, egget som Viktoria säger, så det är väl inte mer än rätt att jag hjälper till. Jag kan inget om hur bilar fungerar men jag har blivit rätt bra på att hitta rätt verktyg under årens lopp.

 

Av någon underlig anledning så är det nästan alltid kallt där man ska stå och vara beredd. Ingen sol och bara snålblåst. Smutsig blir man också även om man är försiktig. Det är alltid jätteskitigt i verktygslådor, på verkstadsgolv, ja i hela verstadsmiljön faktiskt. Ingen miljö precis för en inbiten ”pennvässare”.

 

När vi var klara med bilen så vankades det grillat och potatisgratäng inne på Slottet. Jättegott. Vi åt till vi var proppmätta och inte kunde få ned en bit till. Då får vi kaffe och ur frysen kommer en halloncheesecake. Jösses så god den är, går inte att tacka nej. Så vi var ju tvungen att pressa ned den också.

 

Mor och jag hade före billagningen varit runt och pekat ut kommande blommor för Peter så han vet var han ska sätta spaden och var han ska låta bli :-). Vi hittade vitsippor som jag lovade att plocka till mor innan hon åkte hem. Det glömde vi bort när magarna var stinna av allt förtäring. Jag får väl försöka att kompensera det vid ett annat tillfälle.

 

Vi Slottet finns en jättefin sort gammaldags påsklilja, en sådan där med dubbla blommor. De är så fina. Ska nog försöka tigga till mig ett par lökar. Där finns även en Kaprifol som antagligen inte heller har senaste snitt. Ska bli jättespännande att se hur den ser ut. Kaprifol är en av mina favoritblommor. De doftar ju så ljuvligt. Vid huset finns det även Aklejor, Vallmo och någon form av rosbuske lite här och där, när det börjar blomma så blir det nog jättefint. Där finns så mycket Syrener att de behöver nog inga doftljus på Slottet om en dryg månad eller så.

 

Det är så spännande att gå runt och gissa vad alla små knölar och knoppar i olika färger kan tänkas bli när de växt upp. Ska bli skoj att följa den närmaste månaderna.


Kommentarer
Postat av: Marina

HAHA jag har lite svårt för det här med blommor så vi kan väl ha en kurs kanske! har en månad kvar tills det är dags för årets art prov i blommor:(

2010-04-16 @ 17:35:01
Postat av: Mamma

Det är bara att du kommer så ska vi gå en snabbkurs. Jag kan många blommor fast bara på svenska :-)

2010-04-16 @ 18:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0